3 MOT 3

När jag växte upp fanns varken 5 eller 3-manna. Jag tycker 3-manna är en av de bästa förändringarna de senaste åren.

Jag har kört det med mina tjejer och det har varit jätte lyckat.

Alla är glada att få spela match, det blir så många mål åt båda hållen så ingen håller räkningen, inga föräldrar som står och skriker taktiska tips och det bästa är att bollen åker oftast inte ut. Även spelare som inte är så duktiga får bollen och får känna sig delaktiga än om de hade spelat på 5-manna och mest hade sprungit bredvid och tittat på nu studsar bollen även till dem.


På 3-manna är det inte så mycket taktiskt att prata om, här är det viktiga jag och bollen, de har svårt att uppfatta vad som händer runt omkring dem.


Det lilla taktiska jag lärde mina spelare

  • De lärde sig att vid avspark skulle de stå som en triangel, 2 fram och en bak och försöka tänka att de ska skapa trianglar på planen.
  • Vi sa att om en lagkompis har bollen ska man ta 3 snabba steg bort från den så man kan få en pass


TIPS!

  • Det bästa är att ha 3 avbytare så man byter hela laget
  • Alla fick stora äran att vara lagkapten någon match
  • Vi skaffa även en utdragbar avbytarbänk till matcher. Superbra att ha avbytarna samlade på ett ställe så ingen klättrar på något staket i närheten eller hjular....


Tränare

Försök vara tyst på sidan under match och ge inte instruktioner till spelarna på plan. Ge tips till de som är på sidan för att lära dem.

Men självklart öser man beröm över dem.

ÖVNINGAR

Vad händer under matcher, jo de försöker själva ta bollen och springa mot motståndarnas mål och skjuta in bollen.

Här är det fokus på jag och bollen. Så det man bör öva mest på är att driva med boll och skjuta. Sedan självklart lägger man in passningar ibland men att stå 2 och 2 och passa vid varsin kon är inget de tycker är roligt.

  • lekar ( vem är rädd för tränaren med och utan boll) och stafetter med boll, hinderbana
  • övningar där varje spelare har boll där man övar på att driva med bollen, vänder
  • mycket match på småplaner 3 v 3, 2 v 2